Muotoilijat

Suomalaisen virallisen muotoilun lasketaan alkaneet vuodesta 1871 kun Veistokoulu aloitti toimintansa. Suomen Taideteollisuusyhdistys perustettiin sitten 1875 ja ensimmäinen taideteollinen näyttely oli Helsingissä Fabianinkadulla 1881.

Ulkomaille suomalainen teollinen muotoilu pääsi 1900 Pariisin maailmannäyttelyssä ja 1933 Suomi oli mukana Milanon triennaalissa.

Vuoden 1951 ja Tapio Wirkkalan osasto Milanossa - sitä pidetään suomalaisen muotoilun maailmanmenestyksen lähtölaukauksena.

Tapio Wirkkala

Tapio Wirkkala oli sekä muotoilija että kuvanveistäjä ja hänen mukaansa on nimetty Suomalaisen taideteollisen historian kulta-aikaa vuodesta 1945 aina 60-luvulle "Wirkkalan kaudeksi". Wirkkala tuli tutuksi nimenomaan lasimuotoilijana kuten Kantarelli-maljakko sekä Koskenkorva että Finlandia Vodka pullot, mutta hän suunnitteli myös seteleitä Suomen Pankille. Wirkkala oli pidemmän aikaa Iittalalla ja Ultima Thule-sarja on yksi hänen suosituimpia sarjojaan.

Tapio pääsi 1933 Taideteollisuuskeskuskoulun koristeveistos linjalle, jossa hän opiskeli 3 vuotta. Samassa koulussa samoihin aikoihin opiskelivat myös Tapiovaara, Armi Ratia ja Birger Kaipiainen. Wirkkala avioitui suomalaisen keraamikko Rut Brykin kanssa 1945. Wirkkala suunnitteli käyttöesineitä myös Ahlströmille, Airamille, Kultakeskuksella, Lapin puukolle ja Orakselle. Hänen materiaaleinaan oli lasin lisäksi myös puu, posliini, metalli ja muovi.

Wirkkala tutustui muoviin nimenomaan Ahlströmin aikana. Hän suunnitteli mm Caravelle astiaston Caravelle lentokoneisiin ja laajan muoviesinevalikoiman Strömforssille ml. sähköasennustarvikkeita ja wc-istuimia sekä taloustarvikkeita. Wirkkalan käsialaa on myös useampi muovipakkaus ja Finnairin DC8:n turistiluokan astiasto 1969-1980 luvun alkuun.

Eero Aarnio

Eero Aarnio on maailmankuulu suunnittelija. Hänen 1960-luvun pallotuolinsa on yksi ikoneista design tuotteiden maailmassa. Eero Aarnion yhteistyökumppaneihin lukeutuvat mm sellaiset yritykse kuin Alessi, Adelta, Artek, Magis, Martela, Innojoki ja Vitra Design Museum.

Kitta Perttula

Kitta Perttula on ensimmäisenä suomalaisena suorittanut Master of European Design and Art tutkinnon v. 2006 minkä lisäksi Kitta on opiskellut myös Ruotsissa ja Saksassa. Kitta on työskennellyt muotoilijana mm. Philips, Mercedes-Benz, Nokia,GlaxoSmithKline, Scania, Suunto, Valmet, Rörstrand, Orrefors ja Ruukki yhtiöille.

Stefan Lindfors

Stefan Lindfors sati vuonna 1992 Väinö Tanner Trailblazer Awardin ja London Times kirjoitti: “Lindforsin kutsumista teolliseksi suunnittelijaksi olisi sama asia kuin Stravinskyn sinfoniaa sanottaisiin kivaksi lauluksi”. Stefan Lindfors on sisustussuunnittelija, muotoilija ja kuvenveistäjä.

Yrjö Kukkapuro

Kukkapuro on suomalaisen funktionalismin edelläkävijä ja hänen tunnetuin työnsä Karuselli-tuoli. Hänen Ateljee-tuolinsa on valittu New Yorkin Modernin taiteen museon kokoelmiin.

Ilmari Tapiovaara

Yrjö Ilmari Tapiovaara oli 1900-luvun merkittävimpiä suomalaisia muotoilijoita ja sisustussuunnittelijoita. Ilmari valmistui 1937 Taideteollisen keskuskoulun huonekalusuunnittelun llinjalta ja vieraili Pariisin maailmannäyttelyssä, jonka jälkeen pääsi töihin Le Corbusierille. Suomessa Ilmari meni Askolle töihin ja hänen kuuluisimpiin töihinsä lukeutuvat TT40-pöytä, Tale-jakkara, Trienna-pöytä sekä Mademoiselle-tuoli ja -keinutuoli. Hän suunnitteli mtös Artekille, Santa &Colelle sekä Pihlgren ja Ritolalle.

Ilmarin tärkein elementti oli puu ja hän ihaili Alvar Aaltoa. Hänet palkittiin kaikkiaan kuudella kultamitalilla Milanossa 1950 ja 60-luvuilla ja 1952 hän voitti myös Good Design palkinnon Chicagossa.

Yki Nummi

Yki Nummi on yksi Skandinaavian merkittävimmistä valaisinsuunnittelijoista 1050-70 luvulla. Hän itseasiassa suunnitteli kyllä kaikkea muutakin kodin käyttätavaroita. Hänen Modern Art-pöytälamppu vuodelta 1955 löytyy myös New Yorkin samasta museosta kuin Kukkapuron tuoli.

Kaj Franck

Suomalainen muotoilija Kaj Franck on yksi kierrätyksen ensimmäisiä puolestapuhujia. Häntä on myös kutsuttu suomalaisen muotoilun omaksutunnoksi. Franck oli enemmän lasin kanssa työskentelevä ja hän suunnittelikin niin Arabialle, Artekille, Iittalalla kuin Nuutajärvelle mutta 1978 Franck suunnittelu Sarvis oy:lle laajan muovisen Pitopöytä- asiaston aterimineen, jota vietiin Easy day brändinä sitten myös Ruotsiin, Saksaan, Isoon-Britanniaan sekä Pohjois-Amerikkaan. Franckia kiinnosti mtös polykarbonaatista valmistettavat aterimet, koska hän tykkäsi Aasiasta ja varsinklin Japanista, mistä hän saikin ajatuksen muovisiin aterimiin, koska japanilaiset eivät pitäneet metallisista aterimista.